Saturday, July 03, 2010

Secapik-capik si capik

Langkah laju menapak, satu demi satu. Menaiki tangga al-azim, rumah kebesaran Allah ini. Hati mengharapkan keredhaanNya. Azan berkumandang lantang, masjid yang sebegini besar dan indah, tak berapa ramai manusia didalamnya. Selesai solat sunat menghormati rumah Allah dan sebelum subuh, mula bangun untuk mendapatkan saf dihadapan. Langkah terhenti, mata terpegun. Melihatkan seorang manusia berjalan. capik.

Selangkah demi selangkah. Tiba disaf. Setelah iqamah, imam memulakan takbir yang pertama. Si capik berdiri, namun tidak teguh. Terhuyung hayang badan capik. Kedepan, dilangkah kaki kehadapan sedikit untuk balancing. Kebelakang, dilangkah kaki kebelakang. Sedang aku yang cukup lengkap kejadian dan nikmat yang diberikan. Kerapkali menguap tatkala sahutan Solat itu lebih baik dari tidur kedengaran.

Biarlah pun kau gelar ugamaku ini candu. Ia tetap ugamaku, yang memastikan kebenaran dan menunjukkan jalan ketenangan jiwa yang tidak dapat mataku melihat akan cacat celanya dalam ugama ini. Biarlah buta mataku, jangan hatiku dibutakanmu, ya Allah.

Selamat.

4 comments:

Ideas in words by