Monday, March 21, 2011

Forum Perdana Hal Ehwal Islam: Peranan Remaja oleh Dr. MAZA & Dr. UZAR

Salam.

Aku berkesempatan menyertai Forum Perdana Hal Ehwal Islam di UCL London. 2 topik disentuh oleh 4 orang speakers. Topik 1: Pemuda sebagai pemangkin kegemilangan ummah dari perspektif sejarah dan Topik 2: Islam and the global movement of the moderates.

Untuk kali ini biarlah aku berkongsi serba sedikit berkaitan topik pertama yang melibatkan Dr Zaharuddin (UZAR) dan Dr MAZA yang diterbangkan khas dari Malaysia. Moderator adalah ustaz kesayangan ramai siswa Malaysia di UK, iaitu Ustaz Erfino yang merupakan pegawai khas Menteri Pengajian Tinggi sekarang kalau tak silap aku.

Antara isu yang disentuh yang menarik adalah kupasan mengenai kelebihan pemuda dalam Al-Quran. Kedua-dua speakers menyentuh tentang pemuda seperti disebut dalam Al-Quran dan sejarah Islam.

Menurut Al-Quran, keunikan pemuda terletak pada kemampuan mereka untuk menetapkan pendirian mereka dalam sesuatu perkara tanpa dipengaruhi faktor-faktor lain. Maksudnya, sekali dah tetap pendirian maka susah nak diubah pendirian mereka kerana mereka tetap pendirian. Namun ini boleh menjadi perkara positif atau negatif dimana pendirian yang tetap sekiranya benar maka tiada masalah cuma sekiranya pendirian tetap yang dibuat itu adalah berdasarkan perkara-perkara yang tidak benar, atau tidak tepat maklumatnya. Justeru, pemuda perlu lebih matang dalam menilai sesuatu maklumat dalam menetapkan pendirian mereka.

Aku tersentuh dengan komen ini kerana bagi aku, ini kali pertama aku melihat pengertian pemuda atau anak muda secara begini dimana anak muda adalah tetap pendiriannya. Sepanjang penglibatan dengan organisasi-organisasi disini, aku mula refleks balik pengalaman aku. Rata-rata antara ramai-ramai anak muda yang aku temui dan bekerja bersama mereka, aku lihat pendirian berubah-berubah. Ada yang malah bersifat talam dua muka, depan kata lain dan belakang kata lain. Ada yang bersikap membodek orang-orang besar. Ini semua membuat aku terfikir, nilai anak muda itu tidak tertakluk kepada umur, kemudaan paras rupa atau organisasi yang melelongkan nama pelajar atau pemuda tetapi pada pendirian yang dibuat.

UZAR dan MAZA juga menyentuh berkaitan tokoh-tokoh Islam yang muda-muda. Bagaimana Islam berkembang ditangan orang muda. Bagaimana Sultan Muhammad Al-Fateh membuka kota constantinople diusia yang muda. Bagaimana Ali bin Abi Talib membanggakan Islam disaat usia muda. Dan begitu juga tokoh-tokoh lain yang melakukan pelbagai perkara-perkara hebat disaat mereka muda. Kepentingan anak muda didalam Islam terlihat jelas daripada contoh-contoh yang diberikan. Dr MAZA turut menyentuh bagaimana sejarah berkaitan anak muda banyak yang dipadamkan dan betapa kita hidup didunia yang dikuasai oleh senioriti dan pengaruh golongan tua yang tidak melihat kepada meritokrasi. Justeru anak muda perlu sedar peranan mereka dan mengambil jalan dan peluang untuk menyampaikan pandangan dan pendapat mereka. Namun begitu, jelas seperti ditekankan oleh Rasulullah saw. Yang tua perlu dihormati dan yang muda pula dikasihi. Golongan tua yang berpengalaman perlu bersama dengan golongan muda dalam bermusyawarah dan membuat keputusan. Usah takabbur iaitu menolak yang hak dan menegakkan yang batil serta memperlekehkan orang lain. Ini adalah tanda-tanda takabbur. Maka begitu juga sekiranya orang tua memperlekehkan orang muda kerana usianya yang muda, maka itu adalah tanda-tanda takabbur.

Kedua-dua speakers merumuskan yang golongan tua dan muda sama pentingnya dan saling memerlukan antara satu sama lain dan memang terdapat perbezaan dalam pemikiran orang tua dan orang muda. Maka, orang tua perlu memahami dan mengikut nilai orang muda kerana itulah nilai semasa. Apa yang orang muda mahukan akan menjadi 'trend' untuk masa itu dan bukannya apa yang orang tua mahukan sewaktu mereka muda-muda dahulu. Usah ketinggalan zaman!

Antara rumusan lain juga adalah, golongan muda perlu menjadikan diri sebagai ulul Albab iaitu golongan yang berpemikiran matang. Tidak hanya tertakluk kepada emosi. Membuat pertimbangan menyeluruh sebelum membuat keputusan. Jika ini dapat dicapai, nescaya masa depan sesuatu negara akan lebih cerah dan hebat. Namun, ini susah untuk dicapai tanpa bantuan dan galakan oleh orang tua. Maka, kerjasama antara kedua-dua golongan adalah amat penting dan diperlukan.

Itulah serba sedikit perkongsian berkaitan anak muda oleh Dr MAZA dan Dr UZAR. Harap bermanfaat.

Selamat.

2 comments:

  1. ini bukan reaksi melampau cuma nk tanya, ad yg merekod forum tersebut? kalau ad sudi2la berkongsi. thnx.

    ReplyDelete
  2. Anon: TV rights by RTM1, mereka akan tayangkan diMalaysia insyAllah waktu bulan puasa siaran forum perdana hal ehwal islam. Organiser tak ada rakam. Tak dibenarkan.

    ReplyDelete

Ideas in words by