Saturday, June 19, 2010

Culture, ekonomi & vuvuzela (delayed)

Salam.

1) Ini kelakar.

2) Ini pun world cup juga. ;)

Heated betul discussion pasal hak bumiputera beberapa hari lepas. jangan risau, pendapat aku yang tak seberapa ni bukannya boleh ubah polisi pun. Aku hanya serangga. haha.

Mari tengok isu culture dan ekonomi berdasarkan world cup ini.

Ramai yang marah pada vuvuzela. ada juga yang bantah jabulani. Alasannya banyak team hebat seri atau tak menonjol atau world cup punya mood sudah dirosakkan. Aku tak pernah tengok lagi world cup matches. Nafsu aku tak terbuka lagi untuk tengok world cup yang banyak ditaja oleh corporation-corporation yang sama menyebabkan ramai umat islam turun ke jalan raya kerana isu yahudi-palestin.

Begitu juga isu rumah puak susah disoweto yang diruntuhkan. kehidupan tak dijamin oleh kerajaan tapi sanggup bina stadium 440 million usd. Eh, macam sama je? JPA dimansuh. GST diperkenal. Mau bina parlimen 800 juta. Tapi jangan risau. Di soweto puak susah disana tak terjaga kerana mereka tak ada hak bumiputera. Kita melayu ada hak bumiputera. insyaAllah model ekonomi baru ke-248 nanti dapat capai status melayu senang 100%.

Pokok kat sini pasal vuvuzela. pokok kedua jabulani. Orang kata world cup africa tak best pasal team hebat tak menyerlah. Ditekan. Mungkin tak dengar sebab kebisingan vuvuzela. Ada yang salahkan bola bila kalah.

Pendapat aku pula, team hebat ni tak hebat sangat dah la kalau tak score. Mungkin mereka hebat sekadar di negara masing-masing atau negara2 sejuk atau selain drpd africa. Africa ni bukan tempat mereka yang hebat2 ni untuk express kehebatan la macam tu. Salahkan vuvuzela buat apa? america vs england. dua lawan bawah suasana vuvuzela dan bola yang sama.

Semua team lawan bawah suasana vuvuzela dan bola sebiji yang sama. Jadi adil bagi aku. Kalau tak mau vuvuzela maukan god save the queen, buat world cup di england la. ataupun kalau maukan gendang cina, buat world cup di china. Ini dah sign tender dengan south africa, kena terima budaya la beb. Betul? Kalau asyik team hebat je nak menang, bila mereka kalah, salahkan satu dunia, asalkan bukan salah mereka sebab mereka kan hebat. Ini bola sepak mende?

Algeria steady je kasi seri. Serbia pun steady. Argentina baru betul steady dan konsisten. Main tengah2 vuvuzela guna bola sama juga.

Kalau dulu africans dipaksa hujung senapang untuk dijadikan hamba oleh perniagaan elitist. Sekarang dunia tunduk dihujung vuvuzela saja. hahahahahaha. Aku konfem juga yang tiup vuvuzela tu bukan semuanya africans, satu dunia yang pergi tengok kat sana mesti teringin nak tiup. Kalau aku pergi pun aku mau tiup beb!

BBBBBZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ!!!


*Learn to celebrate the differences. Go vuvuzela, ignore the whiners! Show them your culture.

6 comments:

  1. semalam aku layan piala dunia dekat area danau kota,terkejut aku ada jual vuvuzela plastik tu.
    haha!

    ReplyDelete
  2. Besi Karat: kat coventry, England ni pun bersepah jua. vuvuzela. Kapitalis. money is money. haha. they don't care.

    ReplyDelete
  3. Santai tapi padat. Keep it up!

    ReplyDelete
  4. Salam riverie
    sehat bro?

    aku rs bunyi2 tu annoying giler..bunyi cm fogging denggi je...hahaha

    tp dh nama pn budaya dorg..respect jela
    cuma musykil bila hampir semua match ade bunyi tu...

    agk2 kalo la wc kt malaysia, ape bunyi yg kua?

    ReplyDelete
  5. masalahnya vuvuzela membuatkan aku yang nak tengok pon pening siut. nasib la player tu susah ke senang, ini masalahnya aku yang nak tengok pon tak feel.

    kalau itu culture diorang, bagi aku, itu cuma culture yang sangat memeningkan untuk aku.

    ReplyDelete
  6. rinn: oh rin, thanks. ;)

    yusuf: Salam bro. sehat. kau?
    annoying eh. haha. tak leh buat apa la. Kalau buat kat malaysia mesti ada mercun dan kompang. Silap2 gamelan. mana tau.

    Akukopikausiapa: haha. jadi kau akan ingat 2010 africa sebagai world cup yang paling memeningkan untuk kau. biasa la tu. try tgk sambil dengar lagu kat ipod ke.

    ReplyDelete

Ideas in words by