Wednesday, May 29, 2013

Pasca PRU-13: Antara tuntutan pembangunan dan tuntutan demokrasi.

Menurut Tokoh Sosiologi, Ibnu Khaldun "Manusia mula-mulanya berusaha memenuhi keperluan asas sahaja, kemudian apabila asas mereka dipenuhi, barulah mereka mencari kemudahan dan kemewahan. Justeru itu, kehidupan yang sukar dikampung mestilah mendahului kehidupan yang halur dibandar."

Jika diaplikasikan dalam konteks Malaysia, saya bersetuju dengan pendapat Dato' Saifuddin Abdullah mengenai 'tuntutan pembangunan' oleh masyarakat luar bandar dan 'tuntutan demokrasi' oleh masyarakat bandar.

Pasca PRU-13, UMNO masih diberi mandat memerintah oleh masyarakat luar bandar kerana mereka percaya UMNO mampu menjalankan 'tuntutan pembangunan' yang dituntut dan diperlukan mereka.

Namun begitu, dari segi lain, masyarakat bandar membuat 'tuntutan demokrasi' yang diraikan oleh masyarakat di negara-negara maju. Hak kebebasan bersuara, kebebasan menulis, hak mahasiswa dan pelbagai isu lain yang termasuk dibawah 'tuntutan demokrasi'.

Transformasi DS Najib Razak harus mengambil kira 'tuntutan demokrasi' ini juga selain daripada pembangunan-pembangunan yang dijalankan bagi memastikan parti UMNO kekal relevan dengan tuntutan masyarakat di Malaysia sama ada dari segi pembangunan untuk masyarakat luar bandar mahupun demokrasi untuk masyarakat bandar.

Masyarakat berubah mengikut zaman, keselesaan dan kemajuan yang mereka hadapi. Begitu juga sesebuah kerajaan dan pemerintah harus berubah mengikut selera masyarakat mereka sekiranya mahu terus kekal relevan.

No comments:

Post a Comment

Ideas in words by