Saturday, May 04, 2013

Apa tentang isu ugutan huru-hara jika pakatan pembangkang menang PRU-13?

Sejak 12 PRU yang lepas pakatan pembangkang telah kalah berdas-das. Kekalahan paling teruk adalah ketika PRU-11 pada tahun 2004 dengan BN memenangi lebih 90% kerusi parlimen. Kekalahan pembangkang ni macam dah boleh buat drama berepisod, Episod Kekalahan Pembangkang. Sungguh tragik dan amat memalukan.

Tetapi.

Sepanjang kekalahan pakatan pembangkang tersebut yang berturut-turut dan berepisod itu, tak pernah sekalipun pembangkang yang kalah terperosok ini buat riot, huru-hara atau ancaman kepada kerajaan pemerintah.

Bagaimana dengan tragedi 13 Mei 1969? Untuk memahami perkaitan huru-hara dengan statistik kemenangan PRU kita perlu faham, apa statistik PRU 1969? Parti Perikatan yang memerintah yang selama ini menang besar telah gagal memenangi majoriti 2/3 sekaligus menjadikan PRU 1969 antara kemenangan terbesar pembangkang setakat itu kerana berjaya menafikan majoriti 2/3 Parti Perikatan. Lantas, pada tahun itu juga, terjadinya tragedi 13 Mei 1969.

Jadi selama ni, bilamana pembangkang kalah tak pernah berlaku huru-hara tetapi apabila Parti Perikatan gagal memenangi 2/3 majoriti pada tahun 1969, terjadinya rusuhan 13 Mei.

Soalan pokoknya, jika PR memenangi PRU-13 dan berlakunya huru-hara, siapakah yang akan melakukan huru-hara tersebut? Adakah PR yang menang yang selama ini kalah terperosok bertubi-tubi pun tak ada nak buat riot-riot ni ataupun parti yang kalah setelah begitu lama selesa dengan tampuk kekuasaan hasil pemberian rakyat Malaysia?

Generasi muda berfikir, generasi muda sedar, generasi muda bangkit.

No comments:

Post a Comment

Ideas in words by