Saturday, May 04, 2013

Kenapa Transformasi 1Malaysia Najib bakal gagal?

Faktor menentukan kejayaan Transformasi 1Malaysia Najib bukannya 1juta unit rumah mampu milik atau bantuan 1Malaysia.

Jun 2011, SPRM mengumumkan siasatan rasmi sedang dijalankan terhadap Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak Seumur Hidup. Sehingga sekarang, Mei 2013, masih tiada sebarang laporan atau tindakan terhadap Ketua Menteri Sarawak Seumur Hidup itu.

Sedangkan, media-media antarabangsa dan NGO-NGO hak asasi telah banyak mendedahkan tentang kes rasuah, kronisme, ketidakadilan dan penyalahgunaan kuasa oleh Ketua Menteri Sarawak Seumur Hidup itu.

Lihat saja laporan Bruno Manser yang berjaya menyelidik secara komprehensif dan melaporkan kegiatan pembalakan haram, eksport balak haram dan segala macam keharaman lain yang berlaku di Sarawak dibawah nama Taib. Link:http://www.brunomanser.ch/en/news/

Selidik saja isu-isu berkaitan 'Warlord' terbesar BN di Sarawak ini. Adalah mustahil bagi seorang Perdana Menteri yang celik dan berjiwa rakyat untuk mengetepikan laporan dan isu seperti ini. Justeru, apakah komen daripada PM Najib berkaitan isu Taib Mahmud ini? Apa kata dia tentang istana-istana besar milik Taib anak-beranak? Harta dan aset haram berbilion didalam dan diluar negara mereka? Syarikat terbesar di Sarawak milik Taib sekeluarga yang dapat pelbagai kontrak kerajaan negeri serta syarikat-syarikat lain di Australia dan negara-negara lain?

Yang pasti, di dalam Malaysia terdapat ramai lagi 'warlord-warlord' Barisan Nasional yang terus merompak hasil kekayaan negara seperti Taib Mahmud. Tak kira samada warlord Melayu, Cina ataupun India; lelaki ataupun perempuan. Apa kata Najib mengenai mereka ini setelah terus-menerus melaungkan slogan 'Rakyat Didahulukan' dengan lantang sekali?

Sebenarnya, apa yang generasi muda mahukan bukan sekadar 1juta unit rumah mampu milik, barangan murah di kedai 1Malaysia ataupun baucar buku RM250. Kami mahu agar transformasi yang dibawa supaya lebih menyeluruh serta dapat menepis, menolak dan menyanggah warlord-warlord seperti Taib Mahmud yang begitu lama menjadi ketua perompak khazanah negara daripada kerusi empuk kekuasaan mereka.

Soalnya, mampukah Najib dan transformasi 1Malaysia melakukannya? Ataupun warlord perompak seperti Taib Mahmud akan terus kekal sebagai Ketua Menteri Sarawak seumur hidupnya kerana kita ada seorang PM yang tak ada telur untuk menegur dan menjatuhkan anak-anak buahnya yang korup.

Anak muda, kita bukan generasi bodoh.

2 comments:

  1. Saya dengar, Ketua Menteri Sarawak Seumur Hidup itu ada lebih kuasa daripada Perdana Menteri. Dia tunjuk "middle-finger" kat MACC, MACC and PM punya tak berani jawab.

    ReplyDelete

Ideas in words by