Monday, August 09, 2010

28/7/10 - Kedah to Perlis ke Kelantan

Jeram Linang 1

Jeram Linang 2

Bulan malam di pantai

Abe Afiq bermesra dengan ketam

Pantai Sudara Beach Resort

Salam.
Telah berhenti seketika dari 4 ogos ke 8 ogos kerana mengikuti Projek Kalsom 2010 di Terengganu. Maka sekarang aku sambung update pasal Perlis and then Kelantan and then Kalsom.

Perlis was a fine state. Lacking in places of interest other than the famous padang besar, once one of the largest snake farm in southeast asia, we decided to give this tiny state a one day go and ate nasi ayam, pulut ayam, kuih terang bulan (semenanjungers call em apambalik) and kuey teow. That night we went back to Alor Janggus, Alor Setar and prepare to drive to Kelantan.

Kelantan. Negeri budak jahat. Ramai orang kata, budak kelantan bermasalah. Kelantan, negeri mundur, pernah juga aku dengar, kelantan negeri kotor. Sampah bersepah. Dan cakap dialek kelantan adalah busuk dan diprejudiskan oleh ramai orang. Maka dengan ini setelah melepak dikelantan selama 3 hari dibawa oleh tour guide Abe Afiq Misai aku ingin membuat beberapa proclamation.

1. Budak jahat, budak nakal setiap negeri ada. Kalau mata dah prejudis pada orang kelantan, akan sentiasa nampak jahat orang kelantan.
2. Negeri Kelantan memang agak kotor tetapi tidak sekotor Klang yang dipenuhi dengan gagak.
3. Dialek Kelantan adalah culture, tradisi dan simbolism yang penting. Jika tak faham, belajar. Bukan susah pun.
4. Semangat assabiyah kelantan dikatakan lebih kuat dibanding dengan negeri lain dan aku agak bersetuju. Cuma walau begitu mereka tetap sempoi dan rakan-rakan kelantan aku semua ok-ok belaka.
5. Kelantan adalah salah satu negeri yang lengkap dalam malaysia bagi aku kerana ada semua keindahan alam semulajadi cuma kurang satu saja iaitu cinema.

3 hari dikelantan aku telah pergi mandi di air terjun Jeram Linang, laut. Aku telah makan pelbagai makanan. BBQ di Sudara beach resort. nasi haikal. ns kerabu, ns dagang, ns berlauk, buah-buahan dokong, durian, binjai. Antara satu benda yang best tentang wakaf che yeh adalah ada kedai cd dan dikedai cd itu ada televisyen dan vcd player untuk test cd. Setiap kali kitorang lalu pas kedai itu dia akan memainkan cd berupa gadis-gadis yang entah siam entah kelantanese berpakaian dress seksi dan berjoget serta kemudian bernyanyi dalam dialek kelantan. hahaha. Attention seeker habis.

Di Kelantan, kota bharu juga ada satu kedai tepi sungai melepak untuk hisap shisha dan 2 hari berturut kami lepak di situ kerana suasana yang relaxing. Aku juga rasakan yang gadis-gadis kelantan ramai yang comel-comel belaka dan rata-rata pakcik makcik kelantan jika senyum kepada mereka, mereka akan membalas dan mereka juga ramah dan murah senyuman.

Setelah pergi ke kelantan, yang mana satu-satunya negeri yang aku pernah lihat papan tanda bertulisan jawi serta papan disebelah jalanraya bertulis dengan tulisan memuji kebesaran Allah, aku merasakan kelantan telah diberi ketidakadilan dalam liputan-liputan yang mengatakan kelantan itu kotor, mundur dan sebagainya. We need to give it a chance ourselves to know the true nature of it. Dan bagi aku, aku akan kembali ke kelantan jika mendapat peluang. Mungkin selepas ini untuk turut serta belajar sekolah pondok dengan Abe Afiq kerana kali ini tak berjaya akibat drpd kesuntukan masa. Sekadar untuk merasakan pengalaman menjadi pelajar sekolah pondok dan turut mendalami ilmu ugama, insyaAllah.

*Next update is gonna be about Projek Kalsom (motivational programme for form 4 students and also foster family) which has brought big impacts on the way i think.

Selamat.

7 comments:

  1. Good that there are still positive commentaries on Kelantan despite of the prejudice and the notorious of it.

    -Mr.Dale

    *will be waiting a summary of Kalsom.
    *envy*.
    but this is the least i can do, read.

    ReplyDelete
  2. anonymous: wahh wahh. Mr Dale! ;p

    ReplyDelete
  3. syiok gila melancong. kau buat destinasi badget ke apa?

    ReplyDelete
  4. kacak gilak2 bulan ya sayang.. :)

    ReplyDelete
  5. Fontonk: the whole roadtrip memakan belanja Rm400 seorang untuk 3 orang saja. ;) Memang best melancong Malaysia, murah, lawa dan sedap!

    bulan: kacak gilak eh. memang. ;)

    ReplyDelete
  6. nice job,bagus2....seriously,sampai bila perlu nak bermusuh psal idea...
    ak ade terbaca pasal benda nie..nie bkn exact quote tu la,tp lebih kurang la
    the people should not be burdened by his/her idea,but the idea should not be burdened for the peoples...
    cmne la eh nak cari idea yg cmtu?haha

    ReplyDelete

Ideas in words by