Saturday, April 10, 2010

Kebodohan musik generasi kini

Aku tak rasa indahnya pada lagu-lagu 'hey nigga' yang semua temanya berbau sex, kereta dan duit. Lihat saja anjing senup yang mana dalam video klipnya buat fountain asap terbalik dari mulut ke hidung setelah menyedut cigar dan liriknya rata-rata menyebut perkataan seperti hot, want you dan make love.

Terus lagi dengan kebodohan musik yang lain iaitu lagu yang bukan menjual seni tetapi tubuh badan artis yang menggiurkan. Artis pakai baju-baju singkat dengan pose menonggek mengghairahkan menuturkan kata-kata don't you want me, lingerie, i'll strip for you, come and break my back, taste me. Dan semua lagu dengan bass berbunyi elekronik yang kuat.

Begitu juga dengan lagu-lagu nasyid yang stailnya sama sejak zaman tok abah dulu sampai sekarang kecuali beberapa kumpulan yang boleh blah juga buat karaoke. Hey penggerak nasyid, pergi dengar lagu Andai ku Tahu - Ungu contohnya.

*Kalau macam ini, lebih baik aku dengar lagu Shizuka - Redline tahun 95 saja atau menjerit it's ok!!! bersama alunan musik Crumbs - Disagree. atau putarkan saja Tonight tonight oleh Memecahkan Labu. Lebih memuaskan telinga.

7 comments:

  1. 1979 gua punya peberet dari kumpulan labu

    ReplyDelete
  2. Dodu: hahaha tak de apa-apa.

    ben: kumpulan Labu mesti tak ada myspace kan? simpan kaset diorang tak?

    ReplyDelete
  3. one of my fav, n rasanya ni lagu baru. " taubat seorang hamba" kalau rajin, boleh search ;)

    p/s: mungkin byk yg x kualiti, tp sbb jarang2, itu buat ia lebih istimewa. =)

    ReplyDelete
  4. aku setuju.muzik zaman sekarang lebih2 lagi yang masuk mtv suck big time.tapi pelik sebab orang tetap layan.mungkin sebab lifestyle kot.macam entri ko pasal fesyen yang mana orang terpaksa mengikut arus semasa.muzik sekarang pun camtu kot.apela urban lifestyle.macam bodo je.bajet urban je semua.

    ReplyDelete
  5. lagu sekarang kurang jiwa. sakit jiwa bila mendengar..ufff..!

    ReplyDelete

Ideas in words by