Wednesday, August 29, 2012

Entri panas badan & TFTN

Salam 1Malaysia, Salam Perak Aman Jaya, Janji Ditepati, tiba masa balas budi, erk?

1. Aku dah balik Malaysia lebih sebulan. Dah habis belajar di United Kingdom, kini sambung semula di Ulu Kinta. Reverse culture shock pun dah settle.

2. Blog ini dah berabuk. InsyAllah akan mula menulis semula. Banyak perkara baru yang mahu diketengahkan.

3. Antaranya, gerakan akarumbi (grassroot movement) terbaru yang digerakkan oleh aku dan rakan-rakan sejak Mac lalu iaitu Teach For The Needs (TFTN). Untuk rujuk laman sesawang TFTN sila tekan titik ini -------> .

4. Pastikan anda tekan butang main untuk video yang terpampang di muka rumah laman sesawang TFTN itu. Pasti anda tidak akan menyesal.

5. TFTN adalah gerakan akarumbi yang baru dimulakan 1 Mac lalu. Mengumpulkan guru muda seluruh Malaysia untuk mengajar anak-anak Malaysia yang keciciran didalam kelas, anak susah, kurang pendapatan dan anak yatim yang tidak mampu membayar tuisyen.

6. TFTN juga turut mempunyai sukarelawan bukan guru yang masuk mengajar di rumah-rumah anak yatim secara mingguan. Buat masa ini di Perak dan Pahang.

7. Walaupun baru berusia hampir 6 bulan, TFTN sudah mempunyai seramai 130+ sukarelawan berdaftar, 200+ anak murid dan sebuah bank akaun rasmi sekiranya anda mahu menderma.

8. Tujuan penubuhan TFTN. Jika kita lihat, Kerajaan Malaysia sudah cuba berbagai pembaharuan untuk menambahbaik sistem pendidikan. Tambah PPSMI, buang PPSMI. Buang PTS, nak tambah PTS semula. Ambil ahli bahasa dari US untuk ajar bahasa Inggeris dan lain-lain. Namun, isu keciciran pelajar tetap ada dimana setiap tahun pasti ada pelajar gagal. Rata-rata pelajar gagal ini adalah pelajar berlatarbelakangkan susah dan keluarga bermasalah. TFTN bertujuan mengatasi isu ini secara terus.

9. Berminat untuk ketahui lebih lanjut?
Laman facebook TFTN: http://www.facebook.com/teachfortheneeds
Laman twitter TFTN: https://twitter.com/TFTNofficial

10. Pendidikan adalah investment dan harta paling penting serta berharga bagi sesebuah masyarakat. Kecemerlangan sesuatu masyarakat boleh diukur dari segi kecemerlangan sistem pendidikannya. Jadi, mari kita bersama berusaha memperbaiki dan membantu mendidik generasi akan datang.

*Kami percaya setiap insan punyai potensi jika diberikan peluang.

Peace & Out,
Faiez Ali

1 comment:

Ideas in words by