Sunday, May 09, 2010

Manusia dan perangai

Dalam masyarakat kita, wujud pelbagai jenis orang. Bermacam jenis perangai dan pandangan. Ada satu benda yang menarik aku rasa, perlu aku cakap sikit kat sini.

Kita sebagai manusia sejak dari kecil dah dilatih untuk menjadi observant. Malah benda ni adalah instinct dalam setiap being, to be observant. Kenal pasti sesuatu situasi sebelum apa-apa tindakan. Kalau dalam gelap kucing terperasan tikus, kucing tu akan pastikan tikus itu benar-benar tikus. Pastikan kat mana lokasi tikus tu, kemudian barulah kejar. Begitu juga manusia, ada antara kita yang kalau dalam gelap dengar bunyi bukan-bukan akan check, perhati untuk pastikan bunyi itu bukan datang dari pencuri penyamun yang cuba pecah masuk.

Tetapi!

Ada juga kucing jenis tak berapa cerdik yang akan terus terkam ke arah benda bergerak yang disangkanya tikus. Begitu juga ada manusia yang dengar bunyi tapak kaki akan terus gelabah menjerit hantu,hantu padahal itu ayah dia yang mau pergi ke tandas.

Selain itu, ada juga 3 jenis golongan manusia yang aku nampak dalam society kita. Satu, jenis yang tak ambil peduli. Yang dia kata AkuTakPeduli. Dan bukan sahaja literally. Memang dia tak peduli. About anything. Not interested in politics. Not interested in why the price of oil is going up. Not interested dalam segala serbi perkara yang tak ada kaitan dalam hidupnya. Golongan ini bagi aku masih boleh belah. Boleh tahan dan boleh hidup dengan.
Seterusnya, jenis orang yang nampak masalah dalam sesuatu perkara. Banyak masalah dia nampak. Berfikir. Critical thinking. Dan dapat spot flaws in the way things are managed and everything. And as a next step, this group of people will go up and try to find solutions with the problems they spotted. Group ini, bagus. Needed in this society. A bunch of people that can contribute greatly to the society. Thomas Edison juga mencipta lampu setelah melihat kegelapan dan kesukaran di waktumalam sebagai satu masalah.
Teruskan group terakhir. Group critical thinker too. Yang berfikir. Hebat. Nampak bermacam-macam masalah. Masalah itu, ini. Tak kena, semua tak kena. Untuk semua perlakuan, dia nampak apa yang tak betul and guess what, what he's trying to say is true in a way. Salahkan kerajaan buat ini tak betul, salahkan pembangkang buat ini tak betul. Tetapi!!! bezanya these people dengan yang kedua tu adalah mereka ini tak pernah cuba cari solution. Always see things from a different angle and spot the problems and flaws tapi, lepas tu biarkan. Pray that others will fix that or hoping for miracles to put things together for him. Dan, group manusia ini, aku tak boleh belah langsung!

Many times, aku jumpa dengan manusia-manusia yang jatuh dalam kategori ketiga ni. Most of them semua bagus, kuat berfikir. Ada knowledge. There's this one time argument dengan budak punk. Pung pang pung pang ini salah itu salah. Semua salah. Syarikat multinasional salah. Kerajaan tak betul. Masyarakat salah pilihan. Aku angguk-angguk dan tanya lepas tu. Apa kau buat untuk ubah semua ni? Diam... Bunyi cengkerik...
Dan bila kita buat sesuatu dengan pandangan kita sendiri. Ada orang kata salah, tak betul, tak matang, wrong decisions, tapi bila kita ajak join. Mari! Bersama kita ubah buat untuk yang lebih baik. Dia, diam... bunyi cengkerik...

I see questioning things as a good sign of trying to impose your ideas. Tapi bila ada something, come forward and do things together. Macam-macam cara ada. Mat punk tadi, selain daripada bersembang letup di kedai mamak, dia boleh tulis artikel. Blog pun. Atau paling tidak ambil gitar, tulis lagu. Sampaikan ideologi. Kongsi pemikiran kepada masyarakat umum. Lots of ways to contribute rather than being the 'pain in the ass' to the whole society beb!

Mahatma Gandhi satu masa dulu ada cakap, be the change you want to be. Dan aku sudah mula mempercayai kata-kata itu.

*Little by little, slowly we change and become better. Ain't that great?

3 comments:

  1. betoi2!
    owg de mcm2 jenis..
    so,kite kne lew blaja adapt ngn sume owg

    ReplyDelete
  2. I have encountered many of those in the 3rd group. Yang sedih, mereka adalah yang ada influence. Tell you the whole problems but silent when questioned on solutions. And they are big in numbers too.

    If Ghandi said be the change you want to be, then I hope change is human who observe, THINK and ACT. Never gonna happen, though cause God created difference among the men for men to learn. But, most of us never learn. So, a thought: How could we do better if we don't learn?

    Miss Charo

    ReplyDelete
  3. Ghostone: Betul la tu. Belajar adapt.

    Miss Charo:
    God created differences between us for us to learn from each other. true enough. and at the end of the learning process kita sepatutnya sedar. yang although there are differences, we will come as one. All of us.

    ReplyDelete

Ideas in words by