Saturday, August 01, 2009

Review SETEM

Al-kisah cerita ini tidaklah sehebat mana. Cerita ini sememangnya filem Melayu. Ala-ala seperti filem prof sapa nama tu? yang mamak2 tu? Byk buat cerita mami-mami ja.
Cerita SETEM ini seperti tajuknya mengisahkan sebuah setem. Diulang, tak ada apa sangat pun. Cerita ini cuma sekadar mampu membuatkan aku gelak sehingga menepuk-nepuk seat sebelah yang kosong. Sebelah kanan. Menepuk dan gelak berulang kali. Cerita ini cuma sekadar membuat aku menekan-nekan perut akibat senak ketawa. Membuat aku dan rakan-rakan semuanya seramai 6 orang beserta dengan seluruh panggung gelak KUAT-KUAT. Iya, kuat tanpa segan silu. Cerita ini juga seperti cerita2 mami-mami arahan apa tu? siapa nama dia?. Cuma bezanya lawak2 cerita ini berrunsur kering-kering basah dan membuatkan aku ketawa terhibur. Haih! tiada langsung unsur muka-muka berbagai yang selalu dibuat oleh Apek mahupun Nabil dalam sifu dan tongga, kerana cerita ini tidak memerlukan komeditaraf rendah seperti itu. Hanya idea dan air liurnya sudah cukup menggeletek sendi kelaka diri aku ini. Aku tengok cerita ni tak mahal, Rm11 je. Iye, Rm11 bukan mahal sangat pun untuk cerita sebegini yang mampu membuatkan aku dan rakan2 tersenyum2, tersipu2 sejak keluar dari panggung sehingga ke tandas. Selain lawak, cerita ini juga mengandungi unsur2 sarcasm. Aku perhati dan dengar ada beberapa ayat yang mempunyai unsur2 ini. Agak berilmiah. Yang menjadikannya tiada unsur tipikal filem Prof Mami itu, ialah dalam filem ini, hampir semua watak mampu membuat anda ketawa. Gabungan karakter yang berbagai. Karakteristik yang amat tidak aku terfikir. Cina tahu cakap loghat Kedah? Buruk benor tapi kelakar.

Aduh, cerita ini juga gagal berlawanan dengan filem2 Prof Mami itu. tak layak compete langsung kerana kedua-duanya berada di level yang berlainan sama sekali. Iya, yang mana rendah yang mana level tinggi, tak perlulah aku terangkan. Dan aku buat review ini setelah menonton buat kali kedua.

=)

Yang sedang honeymoon tapi demam,
-ReverieMalaya-

13 comments:

  1. Owh......~
    Kalo gtu...sye pun mahu tonton cter ni la..
    Nak bergelak ketawa, tersenyum sipu dan menepuk2 kerusi kosong disebelah kanan dalam panggung...

    Hm....Demam?
    Take care...
    Jgn lupa check....and jgn amik ringan tau...

    ReplyDelete
  2. ngee. macam mana ni demam demam dah nak fly. hehe. aku tukar layout, delete entry lama. cepat cepat baik weyh :DD

    ReplyDelete
  3. woi
    ape tengok wayang
    tak pergi perhimpunan mansuh ISA ke?

    ReplyDelete
  4. Haahahha.. [anjang pgi tgk lagi!!! tak tahan dugaan dow!!!

    aku tegok kali kedua gak...

    best sioot!!!

    tp yang xbest nye aku terpaksa melarikan diri kat stesen masjid jamek..

    Babeng punye GMA!!

    ReplyDelete
  5. demam?makan ubat.cepat sihat ye? :)
    oh komen suehanna tu.
    nak fly da ke?ha ni mesti demam sebab cuak nak fly ni.
    biasa lah tu.dulu pun macam tu.haha

    ReplyDelete
  6. tunggu cite ni masuk tv aci tak? heh.

    fly?

    ReplyDelete
  7. dah kuar ke..?
    cerita pasal pe SETEM ni?

    ReplyDelete
  8. aduh...
    baru nak pergi tengok....

    ReplyDelete
  9. jangkit ngan aku ka?
    hahak.

    review macam tak best je...
    perasaan aku kot.

    ReplyDelete
  10. hoohoo~ nnty laa...

    seb laa kaybee xde cinema ;p

    ReplyDelete
  11. AKU BRU JE BEK DEMAM...SEMOGA KO CEPAT SEMBUH..SEKARANG MUSIM DEMAM BESE N DEMAM B*B#

    ReplyDelete
  12. PbW:
    Kena tengok! support local film industry juga. Yang berkualiti lah. =)
    terima kasih. Dah ok sikit dah.

    Suehanna:
    kena baik cepat. tak fly kang susah. haha. Thanks.

    acoi:
    aduh. Tak join dah lah. Perhimpunan yang diadakan oleh opportunis untuk menjatuhkan opportunis yang satu lagi. Buat apa aku susah2 mahu sokong.

    haikal:
    hahaha. mereka ni susah. mTak tenteram betul. Nasib baik Kedah ok ok je.

    khadijah:
    oh, terima kasih. =)
    Fly ke mana?

    Liz:
    Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, cerita senario boleh lah. Anak Mami ke, Raya ketiga mesti keluar. Tak aci. Tak aci.

    Zack:
    Cerita pasal rompakan SETEM. Kat Sp mesti ada dah. ang p la tengok. hehe.

    naqibmiller:
    Apsal aduh?

    Luna:
    haha. agaknya. hish. Review aku yang tak menarik tu. Aku bukan pandai uat review pun. hehe.

    shasha:
    apsal nasib baik pula? Bosannya... haha. Tak apa, duk rumah belajar masak eh.

    nabila:
    kau pun demam? aduh. ramai betul demam. Terimakasih.

    ReplyDelete
  13. alaaaaaaaaaaa. tak aci ke?
    jadi kena tgk jugak la ni?


    *kira duit dalam dompet*

    ReplyDelete

Ideas in words by