Sunday, June 14, 2009

Aku pernah kena halau rumah

Ini Kisah Sedih tapi Benar

Waktu kecil dahulu, aku memang nakal. Nakal yang aku rasa sukar dibayangkan. Tapi tak jahat. Nakal je. heh he. Kenakalan aku ni, family aku jarang2 dapat tahu. Itu namanya nakal pandai. Tak kantoi. haha. Kalau jenis budak lembab sikit, mereka ni selalunya nakal garang. Bila nakal, nak semua orang tahu. Ini tak pandai. Ini menyusahkan diri sendiri.

Kalau kau nak tahu, aku banyak kali kena halau dari rumah. haha. Tak kata banyak as in beratus2 kali. Mungkin setiap tahun sekali dulu. Terutamanya waktu kecil. Family aku strict. Dan bila strict, anak2 mestinya berdisiplin. Kan? Aku ni berdisiplin, cuma kadang2 temptation untuk buat nakal itu datang. Lalu aku surrender kepada temptation itu. Selalunya tak kantoi. Tapi bila kantoi. Kena marah. Paling teruk, kena halau.

"Kau jangan balik rumah lagi! Pergi." Mama berkata dengan intonasi yang amat sharp. Macam spear. Jika disula, pasti merangkak2 nak kenyit mata.
Aku, kiki dan adek. Kelu. Lalu selaku abang, aku bawa mereka. Aku lead mereka berjalan entah kemana2. Tak ada arah tujuan. Tiba di satu tempat construction. Duduk atas bulldozer dengan mereka. Merenung masa depan. apa nak jadi lepas ni. Tiba2 angin inspirasi bertiup. Aku teringat cerita Sudirman, tajuk apa aku tak tahu. Tapi yang dia waktu kecik, susah, lalu kerja dan fight untuk hidupnya. Aku seluk poket. keting3. Aku kira besi berkilauan itu. Lalu dengan bergaya aku berkata,

"Tak apa. Lepas ni beli roti canai pakai duit abang. Kaorang makan. Lepas tu tidur. Esok abang cari kerja." Sungguh dramatis mood waktu tu. Kalau dalam cerekarama, mesti lighting tengah mood solemn dengan warna2 sayu.

Bergerak menuju ke kedai Abang Lan. Nak beli roti canai untuk adik2 aku. Pin2. Sebuah kereta datang dari belakang.

"Naik. Jom balik." Baba aku menjemput balik.

Aku tersenyum dalam hati lalu berkata sendirian, "dah agak dah." grinning.

Balik rumah, makan ayam goreng dengan nasi tambah 3 kali. Ini yang indahnya rumah. Kepada kau kau yang tak tahu menghargai value rumah dan mak ayah, amat rugilah kau itu.

*Apa pun, yang penting adalah kebolehan kita menahan temptation yang datang. Itu pendapat aku, kau?

12 comments:

  1. kene halau? hahaha.. siyes teringat kisah lama aku :P

    temptation? can we resist that?

    ReplyDelete
  2. hehe biasa la tu. aku biasa bergaduh dgn adik beradik dalam kereta, kena tinggal tepi jalan.

    HAHAHHAAH

    ReplyDelete
  3. ak pun pernah kena halau jugak.. tapi ak tak lari rumah.. ak cuma menyorok di cerok2 rumah.. sbgai contoh.. di dlm almari buruk terbuang belakang rumah, diatas kabinet dapur.. tapi akhirnya ak kepanasan... walaupn ak menyorok di cerok2 rumah, ak pandai.. ak sorokkan selipar dulu... haha

    ReplyDelete
  4. wahh.
    abg yg baek.
    terharu je bace.
    hehe.

    ReplyDelete
  5. buat sha:
    kisah lama? haha. boleh. mesti boleh. kat situ agama dan prinsip masuk.

    buat iffah:
    kena tinggal tepi jalan? tapi lepas tu mesti angkat balik pnya. kan? haha

    buat anon:
    haha. kenapa kena halau?

    buata dLa:
    terima kasih. memang abang yang baik. haha

    ReplyDelete
  6. ak kne halau dlu bukan sbb nakal kot.. maybe sbb ak jahat atau mak ak garang.. haha...
    gaduh ngn adek bradek... biasa ar tu.. kne marah pun beramai.. menjawab.. tapi dlu la tyme kecil2

    ReplyDelete
  7. menjawab tu yang buat lagi teruk tu. kan? haha. faham faham.

    ReplyDelete
  8. Hehehe...
    Reverie wat ayat abg mithali...
    Tah berhenti gelak mengenangkan dialog kamu tue..
    Hahaha....melampau... (^_-)

    ReplyDelete
  9. woa..lawak sungguh post ni..
    boleh plak nk cari kerja sara hidup..
    umur bape waktu tu?
    i pun pernah kena duk luar umah smpi mlm gara2 gaduh dgn abg..
    tp kenapa ye adik2 bile bergaduh skrg x kena benda yg sama?

    ReplyDelete
  10. tak kemne marah mak bapak kte tu....
    :P

    ReplyDelete
  11. buat pampered by words:
    hahaha. saya memang seorang abang yang mithali. =D

    buat att ashburn:
    umur tingkatan dua kalau tak silap. 14 tahun. haha. merenung masa depan.

    buat selusur satu dunia indah:
    panjangnya nama. haha.

    buat api:
    iye iye. bersyukur betul dapat mak ayah macam tu.

    ReplyDelete

Ideas in words by