Yusuf: 111
“Dan didalam kisah mereka terdapat ibrah (pelajaran) bagi orang-orang yang
celik mata hatinya – (berfikir)"
Belajar Sejarah,
sebagai pencerahan masa hadapan - Confucious
Sebagai seorang anak guru Sejarah, saya meminati bidang
pengajian ini sejak kecil lagi. Di rumah, buku-buku kajian Tamadun Dunia,
Tamadun Asia, Sejarah Tanah Melayu dan Kesultanan Melayu dahulu pernah juga
dibelek-belek sebagai bahan bacaan. Namun di peringkat sekolah, saya melihat
sejarah tidak lebih daripada proses pengajian penghafalan fakta, apa yang
berlaku, bila, dimana dan oleh siapa.
Satu persoalan yang kurang disentuh secara mendalam adalah ‘mengapa’.
Sedangkan, persoalan ‘mengapa’ sebenarnya adalah antara yang terpenting bagi
kajian sejarah. Melalui kajian ‘mengapa’ atas sejarah ketamadunan dunia, Malik
Bennabi dapat menyimpulkan bahawa sesebuah tamadun akan mula menghadapi
kemerosotan apabila masyarakatnya mula meninggalkan nilai-nilai kemanusiaan.
Ciri-ciri sebuah tamadun dan formula yang diperkenalkan beliau masih kekal
relevan sehingga kini.
Bak kata-kata ini oleh Aldous Huxley, “That men do not learn very much from the
lessons of history is the most important of all the lessons that history has to
teach.”
Tidakkah persoalan ‘mengapa’
dapat mencerahkan kita terhadap sebab-musabab berlakunya sesuatu kejadian,
seterusnya membolehkan kita mencari penyelesaian sejagat?
Separuh daripada
penulisan sejarah adalah tentang penyembunyian fakta.
Saya belajar daripada seorang pensyarah sejarah ketika
menuntut di pusat pengajian tinggi tempatan dahulu tentang sejarah Tanah
Melayu. Iya, iya, kaum tua, kaum muda, Melayu di kampung bertani, Cina di bandar
dengan monopoli ekonomi, India di estet, Jepun, Komunis, British dan
fakta-fakta yang sekian lama disumbat kepada saya untuk dihafal bagi menghadapi
SPM pada tahun 2005 yang lepas.
Namun.
Satu perkara baru yang didedahkan oleh pensyarah tersebut
adalah sudut pandang berbeza ke arah memahami pembinaan konteks sosio-politik masyarakat
berbilang kaum kita daripada sejarah kemasukan Jepun dan kebangkitan Komunis di
Tanah Melayu. Beliau berkata bahawa ia perlu dilihat dari kerangka yang lebih
besar dengan sejarah yang lebih panjang iaitu peperangan turun-temurun antara orang
Jepun dan China.
Apabila orang Cina berhijrah ke Tanah Melayu, sejarah dan kebudayaan tempat tinggal mereka terus mengekori dan menghantui. Sebaik sahaja Jepun mendarat di kawasan pantai timur Tanah Melayu pada 8 Disember 1941, mereka bawa bersama bukan sahaja visi dan misi Maharaja Jepun. Malah mereka turut membawa dendam kesumat terhadap bangsa Cina!
Bangsa Cina yang ada di Tanah Melayu pada ketika itu dilanda
ketakutan apabila tentera Jepun turut mencari mereka untuk diseksa dan dibunuh.
Daripada bandar-bandar, orang Cina ini melarikan diri. Ke mana? Mereka berlari
mencari satu-satunya kuasa yang dilihat dapat menjamin keselamatan mereka iaitu
Komunis di dalam hutan. Dengan itu, gerakan Komunis bertambah kuat dengan
kemasukan semakin ramai orang Cina. Dalam Komunis, Cina lebih dominan kerana
kehidupan untuk mereka tidak aman ketika pemerintahan Jepun.
Selain daripada melihat Komunis sebagai sebuah ideologi atau
anasir luar yang ingin menjatuhkan pemerintahan tempatan (Lebih jauh lagi yang
melihat Komunis sebagai mereka yang tidak beragama!), kita juga boleh mengambil
pendekatan memahami mengapa ramai orang Cina pada waktu itu mengambil langkah
menyertai Komunis. Mudahnya, kerana ancaman kejam Jepun!
Melalui penceritaan sejarahnya juga, pensyarah saya ini
berkata orang Melayu pada waktu itu ada yang terpedaya dengan propaganda ‘Asia
untuk Orang Asia’ lalu bekerjasama dengan Jepun. Mereka ini diberikan jawatan
membantu kelancaran pentadbiran Jepun. Apakah antara tugas mereka? Sudah pasti
sebahagiannya termasuk mencari dan menyelongkar rahsia penentang Jepun,
terutamanya Komunis. Dan secara kebetulan, Komunis pula dianggotai oleh ramai
bangsa Cina.
Cuba bayangkan, keadaan emosi seorang Komunis berbangsa Cina
yang terpaksa lari dari Jepun. Kemudian seorang tali barut berbangsa Melayu
telah memecahkan rahsia kepada Jepun menyebabkan keluarganya ditangkap, diseksa
dan dibunuh. Kita belajar, selepas Jepun menyerah kalah, Komunis dilaporkan
bermaharajalela di sekitar Tanah Melayu selama 14 hari. Dalam tempoh masa ini,
sudah pasti Komunis berbangsa Cina tadi, akibat dendam, telah mencari tali
barut Melayu yang menyebabkan keluarganya mati untuk dibalas dengan hukuman
bunuh!
Nah, jadinya ada Melayu yang atas kerjasama dengan Jepun
telah mengkhianati Komunis Cina dan sebagai balasan, Komunis Cina itu telah
mencarinya untuk balas dendam. Perkaitan ini jika dilihat secara simplistik
(atau opportunistik!), tak mustahil melahirkan idea perbalahan dan ketegangan antara
bangsa! Sayangnya, itulah sentimen yang sering bermain difikiran kita apabila
mengenangkan peristiwa penjajahan ini.
Cara terhalus untuk
menghancurkan sesebuah bangsa adalah dengan mencemarkan kefahaman mereka
tentang sejarah asal-usul sendiri – George Orwell
Sejarah
menghafal adalah sejarah taklid. Sejarah menghafal tidak akan mengundang
diskusi, apatah lagi mencerna kefahaman dengan tujuan paling akhir sekali iaitu
ibrah dan tolak-ansur.
Saya percaya
daripada pembacaan saya, Tanah Melayu adalah melting pot antara yang terunggul dengan pelbagai kaum dapat hidup
bersama menjalankan aktiviti kehidupan masing-masing sejak beratus-ratus tahun
dahulu. Namun melalui peristiwa sejarah, ada yang lebih senang meletakkan label
secara pukul rata sehingga menyebabkan ketegangan emosi dan taklid buta berbanding
cuba mencari pendekatan memahami, menerima dan bertolak ansur.
Saya
berpendapat, pendekatan tolak ansur ini pasti dapat dibina secara berkesan
melalui pengajian sejarah yang menyeluruh dan berkonsepkan mencari ibrah.
Saya tidak
mengatakan agar sejarah kita ditulis semula. Siapalah saya untuk itu? Sudah
ramai cerdik pandai dan profesor Sejarah yang lebih mahir untuk dijadikan
rujukan. Namun tujuan utama artikel ini adalah sebagai usaha kecil mencorak
semula pendekatan kita terhadap pengajian Sejarah.
Tiada benar
atau salah dalam pengajian Sejarah. Yang ada hanyalah pengajaran. Dan
pengajaran terbesar dalam pengajian sejarah adalah hakikat bahawa manusia
sering lupa untuk mengambil pengajaran daripada sejarah mereka sendiri.
Kenyataan sejarah bahawa tindakan mengundang kebencian, ketegangan emosi,
ugut-mengugut, perang dan pembunuhan hanya akan mendatangkan satu perkara lain
sahaja untuk manusia, iaitu kesengsaraan.
No comments:
Post a Comment
Ideas in words by